Diemen biedt veel

Diemen is een leuk plaatsje dat tegen Amsterdam aan ligt.

De Filamanifestatie 2017 wordt in Diemen gehouden. Diemen is voor radio-luisteraars voornamelijk bekend van de filemeldingen. Maar Diemen is een van de best bereikbare gemeenten van het land. Op deze plaats zal ik regelmatig filatelistisch aandacht besteden aan dit sterke punt (en andere) van Diemen. Vandaag de opening van de Zuidtak en de opening van de NS-stations Diemen-Zuid en Duivendrecht op 21 mei 1993. Hierdoor kreeg Diemen een rechtstreekse treinverbinding met Schiphol en Den Haag en hoefde niet meer omgereden te worden via Amsterdam Centraal Station.
Diemen-enveloppe station

In aanvulling op de vorige zegel hier nog een mooie zegel waarop een electrische NS 386 (‘Hondekop’) is afgebeeld en de naam van NS-station Diemen-Zuid is afgedrukt. En ook nog een zegel uit Paraguay met een voorloper van de 386. Hier is ook nog een Cubaanse zegel van. Wie treinen op postzegels verzamelt, kan alle richtingen uit (met dank aan Catawiki).
De Filamanifestatie 2017 wordt overigens op 22 en 23 april in Diemen gehouden.
Diemen-trein-02
Diemen-trein-01

Diemen is niet alleen per spoor goed bereikbaar, maar -ondanks de vele filemeldingen- ook over de weg. In 1990 werd de Zeeburgertunnel geopend en was de Ringweg A10 om Amsterdam helemaal klaar. Van de noordkant van Amsterdam naar Diemen hoefde men niet meer kruip-door-sluip-door via de IJtunnel en de woonwijken in Amsterdam-Noord en -Oost. U kunt dus ook met de auto snel naar de Filamanifestatie 2017 in Diemen komen. En er is gratis parkeren (blauwe zone) bij de sporthal aan de Prins Bernhardlaan.
Diemen-ring-trein

Ik blijf nog even bij de trein door Diemen. Want Diemen heeft maar liefst twee stations. Over Diemen-Zuid schreef ik vorige week. Het andere station is het in 1974 geopende station Diemen op de lijnen naar Almere/Lelystad en Amersfoort, maar ook naar Hannover en Berlijn. Er komen dagelijks enkele honderden treinen voorbij, waaronder ook goederentransporten van de Hoogovens en het Westelijk Havengebied naar het Duitse achterland.
Diemen-trein-02

Diemen-trein-03

Diemen-trein-04

Diemen-trein-05

Nog één keer over de trein en Diemen. Dat er een paar honderd treinen per dag door Diemen rijden, betekent dat de bomen van de spoorwegovergang in de Ouddiemerlaan gemiddeld 25 minuten per uur gesloten zijn. Ook zijn er mensen die nog even snel de trein willen halen, en onder de gesloten bomen door kruipen. Twintig jaar geleden waren er al plannen om er een ongelijkvloerse kruising aan te leggen. Nu lijkt het er van te komen. De gemeenteraad is gisteren akkoord gegaan met een bestuursovereenkomst met de staatssecretaris waarin is vastgelegd dat de overgang ondertunneld gaat worden. Drie jaar gaan de werkzaamheden duren. Desondanks blijft de trein een prima vervoermiddel om naar de Filamanifestatie in Diemen te komen.
Diemen-trein-06

Diemen-trein-07

Diemen-trein-08

Diemen is niet alleen per auto of trein goed bereikbaar. Ook per fiets zijn er prima verbindingen met Amsterdam en de verdere omgeving. Een grote vooruitgang was de bouw van de Nesciobrug, die in 2006 is opengesteld. Het is een van de langste fiets- en voetgangersbruggen: 780 meter. Hij verbindt Diemen en Amsterdam-Oost met IJburg en via de Diemerzeedijk ook met Amsterdam-Noord en Muiden. Vanwege zijn elegantie kreeg de brug de Nationale Staalprijs.
Op Wikipedia wordt beweerd dat de gemeente Diemen destijds tegen de aanleg van de woonwijk IJburg in het IJmeer was (of dat waar is, is de vraag, want er waren toen ook ideeen om de Watergraafsmeer en IJburg bij Diemen te voegen), en daarom ook niet mee wilde werken aan een fietsbrug op haar grondgebied. Daarom ligt de brug op enkele meters van de gemeentegrens op Amsterdams grondgebied.
Bovenop de brug staand zie je de rijnaken onder je door varen, vaak richting Duisburg, Basel of verder. Sommige schippers proberen, komend vanaf het drukke IJ, vol gas hun voorligger in te halen.
Diemen-scheepvaart-01

Diemen-scheepvaart-02

Diemen-scheepvaart-03

Vandaag, 4 maart, sneeuwt het eens flink. Voor het eerst dit jaar. Maar het is natte sneeuw. Met de fiets valt het dan niet mee. Wie denkt vanmiddag even naar ‘de stad’ te fietsen om een goed boek te kopen of een film te pakken, kan zijn fiets zo terugvinden op een Amsterdamse brug. Als die tenminste niet is losgeknipt door ijverige ambtenaren van de Gemeente-Reiniging.
Als je in Diemen woont, ben je met de fiets in een half uurtje op de Dam. In Diemen zie je ook steeds meer bakfietsen, waarmee kinderen worden vervoerd. Vanwege de breedte zijn ze niet altijd even handig en veilig voor andere fietsers op het fietspad.
Ook met ouderen op de fiets moet rekening gehouden worden door andere verkeersdeelnemers. Ouderen kunnen langzamer reageren en op een snellere E-bike kan dat wel eens minder goed aflopen.
In Diemen is een goed ontwikkeld fietspaden-net aanwezig. Mede dankzij een al tientallen jaren actieve afdeling van de Eerste Nederlandse Fietsersbond houdt het gemeentebestuur extra rekening met fietsers bij het aanleggen van wijken en verbindingen.

Diemen-fietsen-01

Diemen-fietsen-02

Diemen-fietsen-03

Diemen-fietsen-04

Diemen-fietsen-05
wat nu

Logo daaromdiemen kleur-rgb

De laatste zegel over Diemen en de bereikbaarheid per fiets. Deze zegel van San Marino herdenkt de Giro d’Italia, die in 2010 voor de tweede keer in Nederland startte. Na de ploegenpresentatie en proloog op 9 mei in Amsterdam reed de wielrenners-karavaan op zondag 10 mei over een stukje Diemens grondgebied om die dag te eindigen in de stad Utrecht.
Met dank aan Jan van Tellingen die alle fiets-postzegels van de wereld verzamelt, daarover regelmatig een fietsblog schrijft op www.postzegelblog.nl en een eigen website rond dit thema heeft op zijn website www.fietsminiatuur.punt.nl Warm aanbevolen!